De Kromhout-Gardner.

Met de nieuwe "H" motor kwam men er evenwel niet.

De gedachte die in feite de redding gebracht heeft, was om de motorenproductie op een nieuw gebied,

namelijk dat van het sterk opkomende wegtransport, over te brengen.

Voor het contrueren van een nieuw type automotor volgens eigen vinding ontbtbrak de tijd.

 

De Engelse firma L. Gardner & Sons te Patricroft bij Manchester, een sinds 1868 bestaande motorenfabriek,

had evenals de Kromhout een jarenlange ervaring in de bouw van scheeps- en industriemotoren.

De Gebr. Gardner hadden in 1928 een snellopende viertact dieselmotor met directe inspuiting ontwikkeld die een jaar later in productie kwam als de L2 serie, leverbaar in 2, 3, 4 en 6 cilinder.

Diesel was aanzienlijk goedkoper dan benzine.

In 1931 bracht Gardner een lichtere versie uit en werd als LW motor geprecenteerd.

Eveneens weer in de serie 2-, 3-, 4-, 5-, 6-, en zelfs een 8 cilinder.

De 2 en de 8 cilinder in hoofdzaak als scheeps- of industriemotor.

De 3-, 4-, 5-, en 6 cilinder waren speciaal ontworpen als krachtbron voor trucks en bussen.

 

Het succes van de nieuwe motoren in Engeland was enorm en vele transportbedrijven en autobusondernemingen schakelde over op diesel.

 

Ook op het continent trok dit succes de aandacht en in 1932 verkregen zowel het Franse truckmerk "Bernard" als de Belgische "Miesse" een bouwlicentie voor Gardner LW motoren.

 

De Kromhoutdirectie prees zich dan ook gelukkig toen men in augustus 1932 eveneens een licentiecontract kon afsluiten met het alleenrecht voor Nederland en koloniën.

Na aanschaf van de benodigde machines begon men in de Kromhoutfabriek onmiddelijk met de productie.

In september 1933 werd de eerste proefmotor geleverd in een Krupp autobus.

Een goed jaar later had deze motor er 80.000 km. op zitten.

Het brandstofgebruik was gemiddeld 1 liter op 5,6 km. terwijl de reparaties nihil waren.

 

Op 6 mei 1935  werd een afzonderlijke N.V. Kromhout Auto Industrie opgericht. De Kromhoutfabriek ging chassis bouwen voor trekkers, vrachtwagens en autobussen.

Lees hierover meer bij "chassisbouw"

 

Vorige pagina      Naar startpagina      Naar GS en TS

Gardner type 2-L2

Kromhout, type 1-LSV

Kromhout 4-LW automotor

Kromhout 3-LSK met BREVO keerkoppeling.

7 stuks generatorsets.

Kromhoutmotoren Type "LW", "LS", "LSK"