De primitieve werkplaats op de werf die machinefabriek heette werd spoedig te klein

en besloten werd tot het bouwen van een nieuwe motoren fabriek.

Op 11 januari 1908 kon dan ook de eerste steen worden gelegd aan de Ketelstraat in Amsterdam-Noord.

Deze werd gelegd door de zevenjarige zoon van Daniël Goedkoop Dzn., Daniël Goedkoop de IVe.

De nieuwe fabriek werd eind augustus van dat jaar in gebruik genomen.

De afmeting was 50 x 25 m. en de planning was om er 150 motoren per jaar te bouwen.  

                                Het graven van het Motorkanaal.                                    De Nieuwe Kromhout Motoren Fabriek in 1908. 

                                             Op de achtergrond de fabriek in aanbouw.     

    De Draaierij.                                                                      Klaar voor aflevering.

De vraag naar Kromhoutmotoren was echter groot en de zaken gingen zó goed

dat er spoedig weer uitbreiding nodig was. Er zouden er nog vele volgen....

De groei van de motorenproductie in de fabriek ging gestadig door.

In 1909 werden er 85 gebouwd (met 116 cylinders), en in 1910 137 (met 163 cylinders).

In het buitenland werden vertegenwoordigers aangesteld.

 Te Dieppe in Frankrijk en in Newbury voor Engeland en koloniën, werden licentie-contracten gesloten.

In 1912 werkten 239 mensen bij de Kromhout Motoren Fabriek.

Zie voor vervolg: "Kromhoutmotoren"

Vorige pagina              Startpagina               Kromhoutmotoren

WELKOM BIJ HET KROMHOUTARCHIEF

DE KROMHOUT MOTOREN FABRIEK

Jan Goedkoop

1878 - 1961