DE ONTWIKKELING VAN DE "G"-MOTOR.

 

In 1947 bouwde Kromhout een nieuwe dieselmotor, de 6-G-108.

Het licentiecontract voor de bouw van Gardnermotoren was in 1947 afgelopen

en dat bood Kromhout de gelegenheid om eigen ideeën bij de bouw te verwezelijken.

De op de RAI-tentoonstelling van 1948 getoonde HG motor, vanwege het horizontale blok

     ook wel genoemd "Het scholletje", was slechts een prototype, waarvan het vermogen gelijk was aan

              dat van de LW, namelijk 108 epk bij 1800 toeren per minuut.

Door toepassing van een "Rootsblower" had men dit vermogen kunnen opvoeren tot 150 epk.

Boring en slag van de "G" motoren was eveneens gelijk aan die van het LW type, namelijk 108 x 152,4 mm.

Het belangrijk verschil met de LW motor was dat carter en cilinderblok bij de "G" motor aaneen gegoten waren. Bovendien waren natte verwisselbare cilindervoeringen toegepast waardoor vervanging op eenvoudige wijze kon plaatsvinden door de cilinderkop te demonteren.

Het zou nog tot 1951 duren vóórdat de G-motoren in serie gebouwd werden.

Uiteindelijk zijn de LW en LS motoren geheel vervangen door de GS-108 en later door de TS-117.

 

6-HG-108   "Het scholletje"

De nieuwe HT-117, T-117, TS-117 en de TV-117.

 

De vraag naar Kromhoutmotoren was groot en vooral in de visserij was veel belangstelling.

De schepen werden groter en dat vroeg om meer vermogen.

Zowel voor de voortstuwing als voor generatorsets.

Maar ook bij de transportwagens was er vraag naar meer vermogen.

De "G" motor werd doorontwikkeld met een boring van 108 naar 117 mm.

Veel gelijk is gebleven. De verstuivers zijn gelijk, doch de oorspronkelijke Bosch brandstofpomp van het type "A" werd vervangen door het zwaardere type "B", waarin bovendien plunjers toegepast werden met een diameter van 7 mm. tegen 9 mm. in het oude type.

Uiteindelijk is, naast zwaardere zuigers en drijfstangen,

ook de krukas van de TS vanwege de hogere belasting verdikt.

De horizontale motor wordt toegepast in bus-chassis en bedrijfswagens.

Om aan de vraag naar meer vermogen te kunnen voldoen werd in 1958 gestart met het

ontwerp van de T-117 in V-vorm, met en zonder drukvulling,

met een maximum vermogen van 375 epk.

In 1962 werd gestart met de productie van de 8-TV- en de 12-TV-120/128

met een cilinderboring van 120 en 128 mm.

 

In 1966 wordt de KMF opgenomen in het VMF/Stork-Werkspoor concern.

 

Na de sluiting in 1969 van de Kromhout Motoren Fabriek wordt de productie bij Stork-Werkspoor-Diesel Amsterdam voortgezet. Hier zijn nog ca. 150 TV-motoren gebouwd.

In 1970 wordt met de verkoop van TV-motoren gestopt.

6-GSK-108

6-GSV-108, generatorset

8-TS-117

TVHD-128

12 TV-117

Vorige pagina                Naar startpagina        Naar A-190 en F-240

Kromhoutmotoren

Type "G-108", "HG-108", "GS-108"

Type "T-117", "HT-117", "TS-117", "TV-117", "TVHD-117"